Jedním z kroků k ekologické udržitelnosti je i bezuhlíková nebo nízkouhlíková doprava. Do práce i na konference.
Nižší uhlíkovou stopu než jízda autem (kolem 180 g/km CO2eq, pokud jedete sami, 90 g/km pokud jedete ve dvou) má veřejná doprava (80-100 g/km CO2eq autobus) a ještě nižší stopu má cestování pěšky (kolem 55g/km CO2eq, záleží na tom jak rychle jdete a jakou uhlíkovou stopu má to, co jíte) nebo na kole (kolem 35 g/km CO2eq, záleží na tom, jak se stravujete a jaký máte trénink a taky jaké máte kolo). Nejnižší uhlíkovou stopu může mít jízda vlakem (6-40g/km CO2eq), v závislosti na tom, z jakého zdroje je elektřina.
Do našeho areálu je oblíbené dojíždění na kole. Jezdí se během celého roku, ale každý květen se pravidelně několik týmů připojuje k soutěži Do práce na kole. Cílem není vyhrát, ale spíše touto cestou propagovat cyklistiku ve městě, a poznat se s kolegy cyklisty, protože soutěž je týmová. Vedení areálu cyklisty podporuje různými způsoby. Například zajištěním prostoru pro uschování kol u hlavní vrátnice (ačkoli během letošní květnové soutěže už prostor dosáhl své maximální kapacity). Vedení Ústavu experimentální medicíny dokonce platí všem svým účastníkům startovné a rozdává odměny nejaktivnějším cyklistům. V letošním roce 2023 se ze čtyř největších ústavů areálu účastnil zatím rekordní počet cyklistů. Celkem 67 lidí v 17 týmech najelo 17 902 km a podle informací systému soutěže ušetřili 2 257 kg CO2 (zřejmě vzhledem k dopravě autem). Kdybychom stejným způsobem jezdili celý rok, ušetřili bychom 27 t CO2, každý tak průměrně 404 kg CO2.
Udržitelná doprava do zaměstnání má v dnešní době zásadní význam pro ochranu životního prostředí a snižování uhlíkové stopy. Účast v soutěži „Do práce na kole“ je konkrétním příkladem ekologicky šetrného a udržitelného přístupu k dopravě. Propagací výzvy chceme motivovat zaměstnance našeho ústavu, ale i veřejnost, k dojíždění do práce, které je ekologičtější a zároveň zdravější než autem či MHD.
Ještě větší uhlíkovou stopu má doprava na konference, především letecká. Protože největší zátěž představuje vzlet, přepočteno na km, mají delší lety menší uhlíkovou stopu než kratší lety. I tak se emise skleníkových plynů pohybují mezi 190 a 250 g/km CO2eq. Návštěva jedné konference ‘stojí’ průměrně asi 1 t CO2 na účastníka, ale jeden let přes Atlantik vyprodukuje přes 4 t CO2. Proto se někteří vědci zavazují k omezení vlastní letecké přepravy, viz například https://noflyclimatesci.org/ nebo http://flyingless.org.
Ekologickou stopu své dopravy si můžete nechat spočítat například v online kalkulačce EcoPassenger, která zahrnuje cestování letadlem, autem, nebo vlakem, nikoliv však cestu na kole.